Sidor

fredag 4 maj 2012

Skogarna slutar att sjunga




Jag väntar vid min mila medan timmarna lida 
medan skogarna sjunga och skyarna gå. 
Jag väntar på en vandrerska från färdvägar vida 
den käraste, den käraste med ögon blå.


Käre Dan Andersson!
Du skulle inte tro att det var sant
om du såg vårt land i dag,
för milorna är borta, vi har kärnkraft och vindkraft,
och skogarna har tystnat och skyarna är
numera mest randiga av flygplan.
Och vandrerskan hon går mest bara till sin bil.
Och ska du fara vida så köp en flygbiljett!
En käresta, hon söks numer på Internet.

Pine plantation in Värmland, Sweden

Nu hittade jag inslaget från radion. Det fanns ju där fast jag inte visste hur man gjorde.
Jag ville lyssna på vad folk hade sagt i Ring P1 angående skogsskövlingen.

Det var först Mia, som hade ringt, och hon ville fästa vår uppmärksamhet på att vi ibland har åsikter om att man ska spara urskog i andra länder, men att vi inte ser hur det är i vårt eget land.


Av vår skog är det bara 5% som är är riktig gammal skog.
Vi har skövlat den och bytt ut den mot planterad skog. När vi åker längs vägarna så ser vi ju att det är mycket träd , men det är ingen riktig skog, det är plantager.

Det blir ju en monokultur, det blir en ”levande död” skog.
Mångfalden av arter försvinner, djurlivet försvinner...
Har du varit ute i en skog, om jag får fråga? … där dom har varit....?
Hur ofta går man ut i skogen i dag?
Man tror att man gör det – men vi går inte ut och tittar på dessa meterdjupa sår och sönderkörda marker.
Eller, som sagt, jag har ju haft dem omkring mig nu själv i flera veckor, dessa skogsmaskiner, så jag står ju och tittar på när träden faller och fågelbona faller.
Man kör året runt numera och det gjorde man inte förr.


Bor du mitt i skogen i Hagforstrakten?

Ja, i Värmlandsskogen.

Och där håller man på att hugga ner gammelskog?

Ja, man både hugger ner och man kör sönder...
Vi måste stoppa här, jag menar, dina barn... våra barn och barnbarn kommer inte att få se en riktig skog och jag tycker att det är skrämmande.


Det är en liten bit av det som sker, men du har väl ingen överblick över hela Sverige så att du ser hela sammanhanget, eller...?

Njämen, det var ju en tjej här förra veckan, som ringde in om Norrbotten och hon  ...och det var ju då som den här debatten startade för att Ikea hade gått in i Ryssland … och den skogen går ju ihop med våran.... det är ju taigan.... det går ju ett taigabälte här....tallar, dem har vi ju inte kvar.

Tack, Mia Löfgren i Hagfors.

Pine plantation in Värmland, Sweden

Det där var en förkortning. För att höra hela inlägget klicka här!
Måndag 30 april 2012  kl 09.20.  Gå till 10.10 i programtiden.
På slutet i det här programmet så får Mia backup av Ulf Nysell (stoppa på tiden 31.18 för att lyssna)

Ja, jag bor ju mitt i skogen eller mitt i hyggena, som vi har här uppe i Bergslagen så jag ser ju hur det ser ut med vår skog. Och det är litet sämre än vad hon från Hagfors sade, det är 2 % av våra urskogar, som är skyddade.
Brasilien har 70% av Amazonas djungler kvar , Nordamerika har väl 30-40% skyddat.
Om du kommer till New York State, som är en tredjedel av Sverige så finns där 300 State Parks på ett område som är en tredjedel av Sverige och den största, Adirondack, är på 24.000 kvadratkilometer. Allt som är skyddat i Sverige är 6000 kvadratkilometer.
Det säger ganska mycket om hur det står till i Sverige. 

Vi behöver inte bekymra oss över andra länder – vi skulle titta på vårt eget land.  


Pine plantation in Värmland, Sweden

Fast vi är ju en global värld så det är väl inte så konstigt att man tittar utanför sina egna gränser
Men vad behöver Sverige göra då?


Ja, de måste ju börja bevara skogen, vi har ju, precis som hon i Hagfors sade, bara gran- och tallplanteringar och det är ingen skog.
Det finns ingen människa som kommer nerifrån  Europa hit och turistar och slår upp ett tält i en granplantering … det är ju vansinne... där flyger inga fjärilar, där växer inga blommor.
Det är ett monotont jordbrukslandskap och så håller vi på att göra om hela Sverige.

Dessutom så behöver ju inte skogsbolagen vara långsiktiga längre.
De har ju en ny inkomstkälla, att köra upp 1.500 ton betong på alla höga ställen i sin skog och att sätta upp ett vindkraftverk .
Säljer platsen för 5 miljoner eller så, plus en årshyra på 250.000.
Ett skogsbolag tjänar mera på vindkraft nu än på  att ta ner sin skog och därför så sågar de inte av den gren som de sitter på när de skövlar sina skogar nu. 



Pine plantation in Värmland, Sweden

Samtalet går vidare och Ulf menar att folk på Skogsstyrelsen är desillusionerade och att de har givit upp.

Hur vet du det?

Jag pratar ju med sådana människor hela tiden. Dessutom så har de gått i samma skogsbruksskolor som dom som avverkar och dom är kompisar allihopa.

Nu anklagar du rätt många människor för korrumption.

Jamen, jag befinner mig i verkligheten.
Jag orkar inte höra på alla lögner som presenteras i Sverige längre.
Det är som George Orwell skrev 1953, samma år som jag föddes:
I ett förljuget samhälle ses sanningen som en revolutionär handling.



Pine plantation in Värmland, Sweden

Nästa: Skogsupproret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar