Sidor

måndag 30 april 2012

SKOGSUPPRORET


... du tysta, du glädjerika sköna...
Det, som hände nu var så märkligt så nu måste jag skriva igen!


Det händer väldigt ofta för mig att om jag har fokuserat på någon speciell idé så kommer den på radion inom någon dag. Ofta kommer den precis när jag sätter på radion, som vanligen inte står påslagen.


Det är det, som C G Jung kallade ”synchronicitet”. Det är som att man plockar upp idéer, som lever sina egna ”liv” på ett annat plan, som att våra sinnen är som små radiomottagare, som ”plockar upp signalerna”, eller hur man nu ska uttrycka sig.
Och det är väl då kanske samma sak som Platons idélära.

I går morse hade jag suttit och skrivit hela morgonen, från kl. 4 (jag vaknade så tidigt och kunde inte sova). Och kl 9 lade jag ut det förra inlägget, som består av vad Laila (Skogsfolket i Värmland) tycker om sin miljö där hon bor i den svenska storskogen, som är en granplantering där det finns så mycket skogsmaskiner att älgarna numera inte bryr sig om maskiner och strålkastare.

Kör MC i skogen.
Jag pratade en gång om älgarna, med en kille som kör motorcykel i skogen.
Han sade att älgarna inte bryr sig om honom och att han kan köra förbi dem på väldigt nära håll, även i mörkret på natten, trots att hans MC har en mycket stark strålkastare och brakar väldigt högt.

Älgarna struntar i honom.
De bara fortsätter att äta och tittar knappt ens på honom, och han sade att det beror på att de är så vana vid skogsmaskiner.
Däremot så brukar de ju springa sin väg när det kommer en bil, fast inte alltid. Ofta kan de bara stå kvar och titta, vid sidan av vägen.

I går var jag bara trött för att jag hade gått upp för tidigt så jag gjorde ingenting och satte varken på radion eller datorn.

I dag vaknade jag med huvudvärk och fem i tio på förmiddagen satte jag mig vid köksbordet med ett glas caffelatte och tryckte på knappen på radion. 

Klick....

Brasilien har 70% kvar av sin urskog men här i Sverige så tycker man att 2% räcker.


Ungefär den meningen kom i radion! Och det var ju precis det vi hade pratat om och skrivit i förrgår!
Som sagt, det är inte första gången det händer, att det jag fokuserat på kommer i radion precis när jag satt på den.
Men även om jag blivit van vid det så blir jag i alla fall förvånad. För ”det kan ju bara inte vara sant!”

RING P1
Ring P1, i Sveriges Radio, kanal P1, innebär att lyssnarna ringer till studion och diskuterar något, som de tycker är viktigt. När jag satte på radion så var det bara fem minuter kvar av programmet och det var Ulf som hade ringt och han pratade om att den svenska skogen långsamt förvandlas till en granplantage.
Jag hade missat det som han tidigare hade sagt, men jag ska se om jag kan hitta det på nätet.

Nej, det gick inte, inte ännu i alla fall. Det kanske dröjer några dagar innan det avsnittet läggs ut på deras sida. Så jag får vänta!

Det blev i alla fall plötsligt ett väldigt flyt i "Platons idévärld, avd. skog"!
Det känns som om skogen vill göra uppror mot denna skövling av allt naturligt liv.
En granplantage är inte en levande skog och det finns massor av djur som inte kan leva i en sådan plantage.

När jag var liten var det så att man inte kunde köra nånstans på kvällen på sommaren utan att efteråt bli tvungen att tvätta bilens vindruta, som var kladdig av krossade insekter.
Nu kan man köra hur mycket som helst utan att behöva tvätta vindrutan från annat än damm.
Vart har alla de där insekterna tagit vägen?
Finns inte mer!


När jag nu letade efter Ring P1 på nätet så hittade jag i stället detta.

Över norra halvklotet finns ett bälte av urskog som tillsammans med de tropiska regnskogarna är nödvändigt för att det ska kunna finnas liv på jorden.
I det bältet avverkar Ikea skog, avslöjar Uppdrag Granskning.
Ikeas har fått tillåtelse att avverka i den känsliga urskogen från den internationella skogsvårdsorganisationen FSC, Forest Stewardship Counsil.

Organisationen tar varje år år emot stora summor pengar av Ikea.
Men det ser de själva inte som ett problem i sammanhanget.


Uppdrag Granskning är också ett program, som går i Sveriges Radio P1.
http://svt.se/ug/ikea-avverkar-unik-urskog-i-skydd-av-miljoflagg


Det kanske är dags för Skogsupproret ?Det tycker skogen, i alla fall, men det har den nog tyckt länge.

Denna Ulf i radion berättade att skogsbolagen inte bryr sig om att de förstör skogen eftersom de senare ändå kan tjäna pengar på att bygga stora cementplattformar på bergen och hyra ut dem till de bolag, som producerar vindkraft.
Man kan protestera mot vindkraft, men...

Men hur ska man göra för att protester inte automatiskt leder till en ökad utbyggnad av kärnkraften?
Ja, jag vet inte!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar